keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Satulat hylkivät lyhyitä ihmisiä?

Kokeilin taas satulaa. Tällä kertaa alla oli koulupainoitteinen yleissatula. Rokille se sopi hienosti, mutta mulle se oli mahdollisimman epäsopiva. Jumputin noin 5 minuuttia satulalla ja heti sain ristiselkäni kipeäksi. Joten ratsastan edelleen Prestigen estepenkillä tai Stubbenin estepenkillä.

Olen nyt kokeillut 68 satulaa yhteensä Leidille ja Rokille. Hirveä ajo- ja aikamäärä uponnut näihin kokeiluihin. En vaan mahdu yhteenkään koulusatulaan. Edelleen paras satula mulle on mun vanha Kieffer Lech Profi, jota ei saa levitettyä enää Rokin tarpeisiin. Se satula antaa lyhyelle ratsastajalle mahdollisuuden istua pystyssä, ei ohjaa liikaa jalkaa ja siinä on myös kapea keskiosa, eli jalat eivät aukea liikaa.

Lähes kaikki Albionin koulupenkit ovat olleet kaameita. Prestigen koulusatuloissa takapuoleni on mennyt kuin ankalla ja polveni hakannut vasten reisitukea. Kai nuokin satula on tehty keskivertoihmisen 175 cm pituuteen. Minä olen 160cm ja töppöjalkainen. Estesatuloissa sentään polvituet tulee oikeaan kohtaan. Great.... nyt tunnen itseni kääpiöksi...

Haluaisin flat seat koulusatulan, lyhyillä siivillä, isolla selkärangantilalla , suht suoralla rungolla ja takaa ylöspäin kaareutuvilla paneeleilla. Ja mahdollisimman minimaalisella reisituella. Tällaisen ostan heti, kun mulla on ylimääräinen 4000e taskussa.

Tai sitten vaan ratsastan tyytyväisenä estesatuloilla. 2012 uutena ostamani Stubben Edelweis on aivan ihana. Suurin osa ihmisistä ei tykkää siitä yhtään, mutta mun ristiselkä oikein huokaa, kun istun siinä. Pääsen lähelle hevosta ja istuin tai tuet ei ohjaa mua yhtään, eli lihaksilla saa siellä pönöttää.

Ihmettelen, että onko muilla lyhyillä ratsastajilla samanlaisia ongelmia? Vai onko ratsastus vain pitkien ihmisten laji?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositut tekstit